NEWGotuning™

                          

Főoldaldra vissza


Cars and Motors Widgets More Apps
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Rainbows and cherries

.www.rainbowsandcherries.blog.hu.

 
 
Galamb József


Galamb József karrierje tipikus amerikai álomsztori: elindul a szegénylegény és szívós munkával, akaraterővel híres és gazdag lesz. A történet ráadásul igaz. Galamb 1881. február 3-án született Makón, többgyermekes családban. Atyja korai halála miatt ügyvéd bátyja állta taníttatásának költségeit. A fiatal Galamb a Budapesti Felsôipariskola elvégzése mellett a Műegyetem különbözô tanfolyamait látogatta szakmai tudását szélesítve. A kötelező katonai szolgálat elvégzése után, ahogy akkoriban szokás volt, elindult világot látni, és 1903. őszén landolt Amerikában.

 

 Több aljamunka, mint dobozsarok-ragasztás, szerszámkészítés után véletlenül egy napon három autógyár is munkalehetőséggel kecsegtette. Ösztönös megérzéssel választhatta az ekkor még csöppnyi Ford Motor Company-t. Eltelt egy kis idő és a magyar rajzoló, "Joe" felkeltette a cégfőnök, Henry Ford érdeklődését is. "1907. elején Ford azt mondta nekem: "Joe, új autót szeretnék tervezni. Készíts elő magadnak egy speciális szobát a harmadik emeleten. Vidd fel a rajztábládat és egy palatáblát, és kezdjünk el dolgozni az új típuson" - emlékezett vissza a T-Ford születésére közel 50 évvel késobb "Joe", Galamb József.

Galamb József 1955. december 4-én hunyt el. Akkoriban Magyarországon nem olyan szelek fújtak, hogy megemlékezéseket tarthattak volna. Galambról az első nagyobb lélegzetű életrajz 1967-ben jelent meg A műszaki nagyjaink című kötetben. Ezt követte 1981-ben egy emléktábla avatás, az egykori makói Ford-műhely falán. Idén pedig Galamb egyik unokájának és több Ford reprezentáns jelenlétében mellszobrot lepleztek le Makón.Henry Ford, Charles Harolde Wills és Galamb mellett egy másik magyar, Farkas Jenő is ott bábáskodott a T-Ford körül. Henry kedvenc karosszékében üldögélt és ontotta magából az ötleteket, melyeket a magyarok igyekeztek műszaki rajzokba önteni. A bolygóműves váltó viszont teljes egészében Galamb elgondolását követte.

A T-Ford 1908. október elsején mutatkozott be. Ahogy mondani szokás a többi már történelem. Galamb azonban nem üldögélhetett nyugodtan a babérjain. Henry percnyi pihenőt sem engedélyezett - egyre újabb és újabb járműfajtákban gondolkodott. Az otromba, hatalmas méretű mezőgazdasági traktorok helyett kisebb, könnyebben kezelhető modellt kívánt megvalósítani.

                                                          A Makói születésű Galamb József

 

A Közlekedési Múzeum restaurálatlan T-Fordját odaadta a makói Galamb József Szakközépiskola diákjainak, cserébe pedig kapott egy frissen restaurált T-Fordot. E remek üzlet hallatán csak csendben sóhajthatunk, vajh' miért nem dolgoztak ismert magyarok a Maybachnál vagy a Delahaye-nél, hátha a Múzeum restaurálatlan példányai így végre ismét régi fényükben pompázhatnának.

Több éves kísérletezés után végül Farkas Jenő, Galamb mellett a másik jelentős Ford-magyar készítette el a Fordson Model F-et, amely az első világháború folyamán először az angol mezőgazdaságot forradalmasította: a munkaképes férfiakat ugyanis besorozták, de a Fordsonnal még a nők is el tudták végezni a fáradságosabb gazdasági munkák nagy részét. Nem véletlen, hogy a huszas évek folyamán Magyarországon is kedvelték. Ehhez járult, hogy 1925. után hirtelen új vámtarifákat léptettek életbe: a 15 mázsa alatti traktorok vámját szállították le. A Ford nem tehetett arról, hogy egyedül az ő típusuk volt ennyire könnyű....

 

Galamb József 1919-ben kapott hivatalos titulust. Henry ugyanis jobban szerette munkatársait nevükön szólítani, nem kedvelte az igazgató vagy osztályvezető megnevezéseket. Amikor Edsel Ford került formálisan a vezérigazgatói székbe, elkészítette a vállalati hierarchiát. Galamb főmérnöki beosztást kapott, 200 ember dolgozott a keze alatt.
A húszas évek folyamán Galamb leginkább a T-Fordot csiszolgatta: "Én voltam a közvetítő a szervízrészleg és Mr Ford között.. Ha egy vásárló panaszkodott, a szervizesekhez fordult, ők meg hozzám". Később az A-Ford és a V8-as típusok megalkotásába is besegített.

Galamb magyarságát sem feledte. Családja 1922. őszén Makón beindíthatta a Ford kereskedést, amely szépen gyarapodott: a forgalom növekedésével Békéscsabán is nyílt egy lerakatuk. Szintén Galamb József volt, aki a háttérből segített Horthy Istvánnak, a kormányzó fiának, hogy a Fordnál dolgozhasson Amerikában. Ez több lépésben oda vezetett, hogy amikor az ifjabb Horthy 1935-től a MÁVAG vezérigazgató-helyettesi teendőit is ellátta, a Ford V8 és Eifel típusait Magyarországon szerelték össze.

 

 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak