Galamb Jzsef karrierje tipikus amerikai lomsztori: elindul a szegnylegny s szvs munkval, akaratervel hres s gazdag lesz. A trtnet radsul igaz. Galamb 1881. februr 3-n szletett Makn, tbbgyermekes csaldban. Atyja korai halla miatt gyvd btyja llta tanttatsnak kltsgeit. A fiatal Galamb a Budapesti Felsipariskola elvgzse mellett a Megyetem klnbz tanfolyamait ltogatta szakmai tudst szlestve. A ktelez katonai szolglat elvgzse utn, ahogy akkoriban szoks volt, elindult vilgot ltni, s 1903. szn landolt Amerikban.


 
     Tbb aljamunka, mint dobozsarok-ragaszts, szerszmkszts utn vletlenl egy napon hrom autgyr is munkalehetsggel kecsegtette. sztns megrzssel vlaszthatta az ekkor mg csppnyi Ford Motor Company-t. Eltelt egy kis id s a magyar rajzol, "Joe" felkeltette a cgfnk, Henry Ford rdekldst is. "1907. elejn Ford azt mondta nekem: "Joe, j autt szeretnk tervezni. Kszts el magadnak egy specilis szobt a harmadik emeleten. Vidd fel a rajztbldat s egy palatblt, s kezdjnk el dolgozni az j tpuson" - emlkezett vissza a T-Ford szletsre kzel 50 vvel ksobb "Joe", Galamb Jzsef.
Galamb Jzsef 1955. december 4-n hunyt el. Akkoriban Magyarorszgon nem olyan szelek fjtak, hogy megemlkezseket tarthattak volna. Galambrl az els nagyobb llegzet letrajz 1967-ben jelent meg A mszaki nagyjaink cm ktetben. Ezt kvette 1981-ben egy emlktbla avats, az egykori maki Ford-mhely faln. Idn pedig Galamb egyik unokjnak s tbb Ford reprezentns jelenltben mellszobrot lepleztek le Makn.Henry Ford, Charles Harolde Wills s Galamb mellett egy msik magyar, Farkas Jen is ott bbskodott a T-Ford krl. Henry kedvenc karosszkben ldglt s ontotta magbl az tleteket, melyeket a magyarok igyekeztek mszaki rajzokba nteni. A bolygmves vlt viszont teljes egszben Galamb elgondolst kvette.
A T-Ford 1908. oktber elsejn mutatkozott be. Ahogy mondani szoks a tbbi mr trtnelem. Galamb azonban nem ldglhetett nyugodtan a babrjain. Henry percnyi pihent sem engedlyezett - egyre jabb s jabb jrmfajtkban gondolkodott. Az otromba, hatalmas mret mezgazdasgi traktorok helyett kisebb, knnyebben kezelhet modellt kvnt megvalstani.
A Maki szlets Galamb Jzsef 
A Kzlekedsi Mzeum restaurlatlan T-Fordjt odaadta a maki Galamb Jzsef Szakkzpiskola dikjainak, cserbe pedig kapott egy frissen restaurlt T-Fordot. E remek zlet hallatn csak csendben shajthatunk, vajh' mirt nem dolgoztak ismert magyarok a Maybachnl vagy a Delahaye-nl, htha a Mzeum restaurlatlan pldnyai gy vgre ismt rgi fnykben pompzhatnnak.
Tbb ves ksrletezs utn vgl Farkas Jen, Galamb mellett a msik jelents Ford-magyar ksztette el a Fordson Model F-et, amely az els vilghbor folyamn elszr az angol mezgazdasgot forradalmastotta: a munkakpes frfiakat ugyanis besoroztk, de a Fordsonnal mg a nk is el tudtk vgezni a fradsgosabb gazdasgi munkk nagy rszt. Nem vletlen, hogy a huszas vek folyamn Magyarorszgon is kedveltk. Ehhez jrult, hogy 1925. utn hirtelen j vmtarifkat lptettek letbe: a 15 mzsa alatti traktorok vmjt szlltottk le. A Ford nem tehetett arrl, hogy egyedl az tpusuk volt ennyire knny....
Galamb Jzsef 1919-ben kapott hivatalos titulust. Henry ugyanis jobban szerette munkatrsait nevkn szltani, nem kedvelte az igazgat vagy osztlyvezet megnevezseket. Amikor Edsel Ford kerlt formlisan a vezrigazgati szkbe, elksztette a vllalati hierarchit. Galamb fmrnki beosztst kapott, 200 ember dolgozott a keze alatt.
A hszas vek folyamn Galamb leginkbb a T-Fordot csiszolgatta: "n voltam a kzvett a szervzrszleg s Mr Ford kztt.. Ha egy vsrl panaszkodott, a szervizesekhez fordult, k meg hozzm". Ksbb az A-Ford s a V8-as tpusok megalkotsba is besegtett.
Galamb magyarsgt sem feledte. Csaldja 1922. szn Makn beindthatta a Ford kereskedst, amely szpen gyarapodott: a forgalom nvekedsvel Bkscsabn is nylt egy lerakatuk. Szintn Galamb Jzsef volt, aki a httrbl segtett Horthy Istvnnak, a kormnyz finak, hogy a Fordnl dolgozhasson Amerikban. Ez tbb lpsben oda vezetett, hogy amikor az ifjabb Horthy 1935-tl a MVAG vezrigazgat-helyettesi teendit is elltta, a Ford V8 s Eifel tpusait Magyarorszgon szereltk ssze.
|